Inšpirácia

Posledné desaťročie prinieslo mnoho zmien, aj v myslení ľudí, a preto prinieslo aj mnoho transformačných lídrov, motivačných spíkrov, životných koučov. Všeobecne civilizácia akoby už nezvládala sama svoje výkonnostné tempo, tlak na zabezpečenie životných potrieb. Psychicky je to náročné, ale fyzicky ľudia zleniveli. Pohybovo. Od polovice 20ho storočia sme sa posadili za písacie stroje a nekôr, amentma, počítače, a už sme sa usedeli. Mňa osobne oveľa viac ako knižky, kázne, prednášky a motivačné mottá denne na nástenke inšpiruje reálny človek. A konktétne tento. Táto pani, ktorú v Devínskej mnohí poznáte. Mne stačí o nej vedieť len toľko, že chodí pešo, zo svojho domu 5 kilometrov do dediny do najbližšieho obchodu a nazad. V hocijakom počasí. Dá si reflexnú vestu a ide sa. Keď prší, dáždnik nenosí, veď jednou rukou ťahá vozík, v druhej palica. Tento rok mala osemdesiat. A teda už aj k tomuto jubileu prestala fajčiť. Určite ste ju viacerí, tak ako ja, zviezli autom, veď nevravím, že sa

NÁTURA

Nátura

O miestnej starousadlíckej náture stačí vykresliť zážitok z jedného rána minulého týždňa.
Do školy chodíme pešo, čo je super, lebo niekoho stretneš a niekedy nebodaj prehodíš dve-tri slová. No tak toto ráno na ulici dole spilovali starý vyschnutý orech hneď pri ceste. Sú tu nablízku samé križovatky, uličky medzi rodinnými domami, autá môžu ísť kľudne hocakou inou cestou, ako práve touto, kde robili ten strom. Ale predsa len  - nejakí mladí slušní manželia viezli svoje dieťatko do škôlky a čakali tam, neviem na čo, asi že ten strom odstránia z cesty, aby oni mohli prejsť. Akurát sme išli okolo, keď došlo k potýčke - domáci na neho: "Nevidíš, že tu pílime strom, kurva?! Na čo čakáš, kokot, nevieš sa otočiť? "  Dosť vulgárna reakcia, na cudzieho, samozrejme, ale tak takto to tu je. Tvrdo a otvorene do tváre sa tu všetko vychrlí. Mladý otecko zjavne nebol odtiaľto, patrične ho to rozrušilo a vzprudilo, s dotyčným sa začal dosť napäto dohadovať, a že načo takéto hrubé slová a tak...pričom napätie vrelo. Keby bol starousadlík, tak ho rovnako odpáli, sadne do auta, cúvne a ide si kam treba.
S touto miestnou hrubou náturou som sa ja musela popasovať hneď, ako som sa sem nasťahovala. Okamžite, ako facka. Veľmi rýchlo som pochopila, že tu treba mať široké lakte a baviť sa so susedmi podobne ako oni s vami a to veľmi ostro.
Každý si tu na Slovinci robí, čo chce.
Zaparkovať som nikde nemohla, každý ma vyháňal spred ich domu, hoci tie pozemky - chodníky, cesta a priestory na parkovanie medzi nimi, sú obecné. Len je tu nejaký úzus, že keď sú opticky pred vašim domom, sú rovno vaše. hm...asi aj mne by mohli iné autá pred domom vadiť, ale kebyže mám dosť a vidím, že druhý nemá, aspoň by som sa podelila.
OK, to som si vydebatovala so susedmi nado mnou, pred ktorými je dosť miesta. Respektíve som ich poslala do péčka, lebo sa s nimi dohodnúť nedalo, a som v práve. (Pre vysvetlenie: zrovna pred našou bránou do dvora a ulicou nie je žiadny priestor. A môj dom ani nie je do ulice, ale druhý dom v dvore.) Zavolali síce na mňa aj mestských policajtov, tí odišli, tak potom tu bola štátna cestná polícia v čiernej limuzíne, ale keď som vyšla von, tak sa mi len ospravedlnili, že oni vlastne čakajú na toho, kto ich volal, lebo ich volal neoprávnene. Napokon aj tak vysvitlo, že celá ta stavba tu nado mnou, čo susedia postavili a tieni mi komplet celý dvor, je čierna stavba s čiernym podnikaním - skrátka, že namiesto rodinného domu tam reálne postavili veľký penzión s ôsmimi ubytovacími jednotkami a cépečkari tam bývajúci parkujú ľuďom bárs aj rovno pred garážou...trochu sa aj iní susedia do tejto absurdnosti obuli a momentálne máme na stole rozhodnutie o odstránení časti stavby...ach, že by??? Zdravý rozum v tejto dedine??? Tu, kde pani na úrade robila zo mňa úplne drbnutú, keď na projekte predo mnou ja amatér vidím hotel a ona mi tvrdí, že to JE dom??? Nehovoriac o tom, že vzadu na záhrade, NA ZÁHRADE!!, kde sedím a mám výhľad na Sandberg, tak tam oni chceli postaviť parkovisko!!!! Nechápem ja, kde sa berie v jednej malej ženskej, tej mojej hornej susede, toľko drzosti a chamtivosti....fakt nechápem...Nasrali ma už hneď na začiatku, s  tým mojim autom, keby aspoň boli vtedy slušní..
Noooo a potom mám susedu priamo vo dvore. Tú si nechávam ako príklad tunajšej nátury na koniec, to je extra tvrdý orech! Spomínala som, že bývame v spoločnom dvore, tak to tu kedysi bolo všade, že dva domy vedľa seba a dozadu záhrady. Takže to tu máme v podstate dvojdom.  My sme ten druhý , čo je o dosť lepšie, máme tu viac súkromia a východ z terasy rovno do zelene.
Domček nám predal bývalý partner mojej susedy. Takže chápete pointu.....To som ale nevedela, že to je až také búrlivé. Až teraz, po vyše dvoch rokoch, si začína suseda zvykať na to, že tu normálne žijem.
To bolo na začiatku - vrámci letných žúrov, jej vykrikovania na moju adresu, aká som ja piča a čo ja hento a tamto....čistá katastrofa!!! Ja som ale škorpión a do toho sa nemá dlho šťúchať...stačilo, keď mi takto v noci svojim revom zobudila a vyplašila deti. Mala som ju chuť zabiť! Naozaj! V tomto rozpoložení som si ju na druhý deň podala a odvtedy trocha pochopila, že nie som jej štvrté decko, na ktoré môže hulákať. Podať som si ju ale musela ešte niekoľkokrát. Momentálne je to už o inom...no ale toľko sa do mňa snáď ešte nikto nedonadával ako ona....
Áaaaa ešte tu máme suseda cez plot zospodu....to nemusím rozoberať, ten mi blokol kvoli 20cm presahu strechy moju kolaudáciu, pritom si vymuroval plot o pol metra posunutý "do mňa". V lete, keď sa moje deti šantili v bazéne, vadilo mu to a chcel ich vyplašiť hlasnou hudbou, ale zvolil veľmi zlý žáner - Sex pistols, Anarchy in the UK ! Ujo nevi, kto sú rodičia - decká šaleli jak odušu, taká didžina v bazéne, wau!!
Tak tak nejako, mám pocit, že starousadlíci sú tu takí, ako tuná kopec - Skala. Veľa dôkazov je aj v knihách Ruda, ktorý sám trpel touto mrzutosťou a absenciou ľudskej prívetivosti. Tuná hneď -  vezmem do ruky poviedku Útek z rodnej obce: "František jej povedal, že už nemôže zniesť toľké klebety o sebe. Všetci robia z neho traviča psov. Nikto do neho nevidí. Žena povedala, že sa naopak nikto o neho nezaujíma, nikto o ňom nevie; keby sa stratil, ani ho nebude hľadať. František nebol rád, keď to počul."

Verím, že táto chladnota zájde do minulosti...jasné, že tu máme aj milých ľudí, s tými sa ale poznáme, sú to kamaráti, bližší známi, známi z častejšieho videnia. Ale nie je to tu také, že by vás ako suseda, s ktorým sa ešte nepoznáte osobne, niekto pozdravil čo by len s náznakom úsmevu. Viete, na niektých miestach, alebo u niektorých ľudí, to tak funguje nejak automaticky - že pri tom náhodnom kontakte s inými osobami sa im do tváre z duše vkradne tá pozitívna mimika, čo trocha natiahne kútiky úst k ušiam.


Ja som spoločenský tvor a mám rada okoo seba ľudí, a k tomu vám tu musím ukradnúť pesničku, moju jednu z najobľúbenejších pesničiek ever, ktorá mi dobrý teplý pocit z ľudí pripomína: 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Májové víkendy plné zábavy

Silvester 2017